• België - NL

    We hebben u doorgestuurd naar een vergelijkbare pagina op uw lokale site, waar u de lokale prijzen en aanbiedingen kunt bekijken en online producten kunt kopen.

    Stay on our U.S. site

Keyboard ALT + g to toggle grid overlay

ADVANTIC

Innovatoren maken composietmaterialen voor bouwprojecten in uitdagende omgevingen

De toekomst van ontwerpen

Deel dit verhaal

Versterkte dakconstructie voor de Kalgoorlie Consolidated Gold Mines in de Australische outback. Afbeelding ter beschikking gesteld door Advantic.

Geavanceerde bouwmaterialen bieden aannemers en engineers nieuwe mogelijkheden

Roest, corrosie en de blootstelling aan barre weersomstandigheden zijn veelvoorkomende plagen voor oude gebouwen die zijn opgetrokken uit staal en beton. Maar de tijden zijn veranderd en de materialen zijn verder ontwikkeld. Advantic, gevestigd in Dayton in de staat Ohio, ontwerpt en fabriceert innovatieve polymeercomposieten als high-performance alternatieven voor traditionele materialen als beton en staal. Hiermee brengt het bedrijf innovatie naar de bouwsector met lichtere, duurzamere materialen die bestand zijn tegen de meest extreme omstandigheden.

Luchtvaarttechnologie verwerkt in bouwmaterialen

Advantic is een start-up die zich toespitst op het leveren van geavanceerde materialen aan de bouwsector. Het bedrijf maakt speciale composietmaterialen die engineers en aannemers die te maken hebben met uitdagende omgevingsomstandigheden, tal van nieuwe mogelijkheden bieden. "Wij zijn min of meer de alles-in-één-oplossing, als zoiets al bestaat in de bouwsector", aldus de Advantic President Brad Doudican. "Als composieten de juiste oplossing zijn, vinden wij de juiste materiaaloplossing om het specifieke probleem aan te pakken."

Composieten bestaan uit twee verschillende materialen die gecombineerd een lichter of duurzamer alternatief bieden. "Wij gebruiken materialen die zijn ontwikkeld voor de luchtvaartindustrie, voornamelijk glasvezel en enkele verschillende typen harsverbindingen, en passen die technologie toe binnen de civiele markt en bouw", zegt Jeff Nielsen, Vice President of Operations van Advantic.

Prefabricage in de hoofdvestiging van Advantic in Dayton, Ohio. Afbeelding ter beschikking gesteld door Advantic.

Elk Advantic-project is uniek en vereist een intensieve samenwerking met de klant, van het uitwerken van een voorlopig budget, de bouwkundige aspecten en de materiaalmethodologieën tot en met advies inzake de constructie en installatie. De productie van Advantic is een interne aangelegenheid. Alle vervaardigde componenten worden middels bouten aan elkaar bevestigd en hoeven niet te worden gelast. "Over het algemeen maken we, en leveren we onze klanten, een kit, een constructieset", zegt Doudican. "De componenten van de complete constructieset, inclusief bouten en moeren, worden op een frame gemonteerd (skidbouw) en op een vrachtwagen naar de bouwlocatie vervoerd."

De waarde van composietmaterialen voor de bouw aantonen

Advantic voltooide het eerste grote project in 2013, toen het bedrijf het New York City-metrostelsel hielp om aan de nieuwe brandveiligheidsvereisten voor de ventilatie te voldoen door polymeercomposieten te gieten. Het nieuwe materiaal is 75 procent lichter dan beton, heeft dezelfde druksterkte, is niet-corrosief en laat radiofrequenties veel beter door, wat essentieel is voor de onderhoudsvereisten van het project.

Het volgende project van Advantic bleek een nog grotere uitdaging: de versteviging van de corroderende stalen dakconstructie ter grootte van een stadion over de Kalgoorlie Consolidated Gold Mines in de barre Australische outback. De adder onder het gras? Het team had hier slechts tien dagen de tijd voor.

De oplossing van Advantic voor de Kalgoorlie-mijnen, de zogenaamde Structural Syntactic Jackets, waren licht genoeg om per luchtvracht van Ohio naar Australië te transporteren. Rechts een close-up van de Jackets in context. Afbeelding ter beschikking gesteld door Advantic.

Newmont Mining Corporation heeft jaren naar een oplossing voor Kalgoorlie gezocht, maar werd nu geconfronteerd met het feit dat de mijn binnen afzienbare tijd zou worden gesloten. De tijd en kosten van traditionele verstevigingsopties en het grote aantal bouwvakkers dat nodig was, vormde een belangrijk obstakel. Toen Advantic werd benaderd, greep het bedrijf deze kans vliegensvlug met beide handen aan.

"We hebben samen in een vroegtijdig stadium enkele constructieaspecten bekeken en ze laten zien waar de lichtgewicht en ongekend sterke composietmaterialen en onze interne ontwerpcapaciteiten konden worden toegepast voor de specifieke bouwkundige problemen waarmee ze werden geconfronteerd", zegt Doudican. "Dit resulteerde in een reeks producten die de primaire structurele elementen versterken. De producten, die hier in de VS werden gemaakt, waren zo licht dat het zelfs economisch verantwoord was om ze via luchttransport naar Australië te verzenden."

De oplossing, in totaal 700 onderdelen, kon eenvoudig in negen en een halve dag en ruim binnen de gestelde deadline door teams van twee personen en een hoogwerker worden geïnstalleerd en bespaarde Newmont circa 6 miljoen AUD. Binnen enkele maanden kwam via een e-mail met de onheilspellende onderwerpregel "Zware storm in Kalgoorlie" de bevestiging dat de constructie een zware praktijktest had doorstaan. De outback was getroffen door een zware storm waarbij een aantal gebouwen in de gemeenschap beschadigd waren geraakt. De e-mail bevatte echter een bijlage met een foto van de storm en de onaangetaste constructie van Advantic. "Hé, gefeliciteerd, de maximale belastingstest is doorstaan", luidde de rest van de e-mail.

De materialen van Advantic werden wederom getest toen Cleveland Metroparks Zoo het bedrijf benaderde om het gorillaverblijf aan te passen. Om de dierentuin te helpen bij de introductie van een nieuwe gorilla in de omgeving en alle dieren meer ruimte te geven, ontwierp Advantic de Gorilla Chute, een verhoogde tunnel die de gorilla's 360 graden zicht op hun leefomgeving biedt. In deze situatie ging de voorkeur uit naar composietbalken in plaats van stalen balken om de gorilla's en de dieren in aangrenzende verblijven zo min mogelijk overlast te bezorgen.

De Gorilla Chute van Advantic biedt de gorilla's in Cleveland Metroparks Zoo 360 graden zicht op hun verblijf. Afbeelding ter beschikking gesteld door Advantic.

"Bij stalen constructies komen er tijdens het lassen giftige gassen vrij, veroorzaakt de installatie veel lawaai en overlast en is er doorgaans sprake van een corrosievere omgeving", aldus Advantic CAD Engineering Technician Luke Sideras. "Voordat de balken op transport naar de dierentuin gingen, konden we ze snijden en voorboren in onze werkplaats. Hierdoor hoeven de gorilla's slechts korte tijd in een tijdelijk onderkomen door te brengen, wat stress bij de dieren kan veroorzaken. Het project was ontzettend leuk om aan te werken en pakte voor iedereen bijzonder goed uit."

Groeiend enthousiasme voor geavanceerde materialen

Dergelijke successen openen de deuren voor Advantic naar de bouwsector, waar de traditionele middelen en methoden voor het voltooien van projecten diep verankerd liggen in de cultuur en die doorgaans terughoudend is als het gaat om het gebruik van nieuwe technologieën. Maar zoals Doudican opmerkt, vormen nieuwe materialen een risico voor eigenaren, aannemers en engineers, en is het dus aan dit team om door middel van vertrouwen de risicobereidheid te vergroten. De werknemers van Advantic gebruiken Autodesk Fusion 360 zowel ter plaatse als in de shop in Ohio om de tekeningen door te nemen, waarbij alle wijzigingen in realtime worden weergegeven. "Het helpt ons het projectopleveringsproces te optimaliseren", aldus Doudican. "En uiteindelijk schept het vertrouwen bij de klant, wat voor ons het allerbelangrijkst is."

Ontdek hoe Advantic composietmaterialen ontwikkelt met Fusion 360. Bekijk de video (2:03 min.).

Advantic schept ook vertrouwen door de sterkte en prestaties van de composietmaterialen, die veel duurzamer zijn dan conventionele materialen. "We kunnen profielen met dezelfde sterkte als betonnen profielen maken, maar dan 50, 60, 75 procent lichter", zegt Doudican. "Een lichtgewicht beton biedt enorme kansen in de bouwsector, aangezien de kosten niet zo zeer in het materiaal zelf zitten, maar in het transport naar de locatie en een veilige installatie."

Gegoten polymeren vormen het lichtste alternatief van Advantic voor beton. Deze materialen kunnen vaak zonder hulp van dure en gevaarlijke hoogwerkapparatuur worden gemanoeuvreerd. Advantic ontwikkelt ook eigen polymeerbetonformuleringen. Deze zijn zwaarder dan de gegoten polymeren en worden gebruikt om ondergrondse nutsruimten en -sleuven te bekleden, omdat ze niet gevoelig zijn voor alkalinecorrosie en geen permeabiliteitsproblemen hebben. "De composiet alternatieven voor beton en staal vormen een uitbreiding van de tools waarmee een bouwvakker of engineer moet werken", zegt Nielsen.

Doudican is het daarmee eens, maar merkt daarbij op dat bouwvakkers aanvankelijk vaak nog wat beducht zijn wanneer ze met de materialen van Advantic moeten werken. "Maar wanneer je voor het eerst van een staalconstructiewerker hoort hoezeer ze onder de indruk zijn en dat ze de componenten gewoon kunnen tillen of dat de installatie drie, vijf, tien keer sneller is verlopen dan mogelijk was geweest met conventionele materialen, dan weet je dat je op de goede weg bent", zegt hij.

Die weg is geplaveid met enthousiasme voor nieuwe materialen, wat toch opmerkelijk is binnen een dergelijke traditionele sector. "Het was ontzettend leuk om te zien hoe snel mensen gewend waren aan de verandering die we met de introductie van composietmaterialen binnen de bouwsector hebben teweeggebracht, mensen die gewend waren aan traditionele materialen als staal, beton en hout", vertelt Nielsen. "Het werkt enorm stimulerend om te zien hoe anderen de waarde zo snel erkennen."

 

Een versie van dit artikel is voorheen gepubliceerd op Redshift (Engels).

Gerelateerde producten

De zoekresultaten kunnen op dit moment niet worden weergegeven. Probeer het later opnieuw.