Keyboard ALT + g to toggle grid overlay
Het wordt een van de zeven wonderen van de moderne wereld genoemd. Een eeuw nadat het Panamakanaal voor het eerst werd geopend, blijft het een belangrijke doorgang voor de wereldhandel, maar nu is bijna de helft van alle vrachtschepen in de wereld te groot om erdoorheen te varen.
Dit jaar brengt het nieuwe ontwerp van MWH Global daar verandering in.
EEN
MONUMENTAAL
PROJECT
In 2009 begon het ingenieursbureau MWH Global met het ontwerpen van een van de grootste en meest ambitieuze bouwprojecten ter wereld: de uitbreiding van het Panamakanaal.
Het nieuwe ontwerp zal de capaciteit van passerende schepen bijna verdriedubbelen. Dit is een enorme sprong voorwaarts. Voor het megaproject van $ 6 miljard, dat dit jaar wordt geopend, is het equivalent van 26 Eiffeltorens aan staal gebruikt en genoeg beton (190.000 ton) om de skyline van een grote stad te bouwen.
Veelgesteldevragen
Wat is het Panamakanaal?
Een ruim 81 kilometer lang kanaal dat de Atlantische Oceaan met de Grote Oceaan verbindt
Waarom is het Panamakanaal gebouwd?
Om goederen snel, goedkoop en veilig tussen de twee kusten te transporteren
Wie heeft het Panamakanaal gebouwd?
Na een eerste poging door Frankrijk aan het einde van de 19e eeuw, hebben de Verenigde Staten het kanaal in de periode 1904-1914 afgemaakt
$ 1,8 MILJARD
TOLGELD DAT ELK JAAR WORDT GEÏND
140
AANTAL HANDELSROUTES DAT WORDT AANGEDAAN
RUIM 1 MILJOEN
AANTAL SCHEPEN DAT DOOR HET KANAAL IS GEVAREN SINDS DE OPENING
8-10 UUR
DUUR VAN DE OVERSTEEK
DE UITDAGING
Het Panamakanaal ligt 26 meter boven zeeniveau. Dat is ongeveer negen verdiepingen hoog.
Om door het kanaal te kunnen passeren, vaart een schip een sluis in, een soort enorme bootlift. Wanneer het schip de sluis is ingevaren, wordt water van een kunstmatig meer naar binnen gepompt, waardoor het schip omhoog gaat. Het schip vaart vervolgens door het kanaal en wordt weer omlaag gebracht door sluizen aan de andere kant.
Het zal een hele opgave zijn op het gebied van engineering en bouw om de gigantische schepen van tegenwoordig (meer dan 300 meter lang en 12 meter hoog) door het kanaal te leiden en vervolgens weer in de oceaan te brengen, zonder schade toe te brengen aan de omgeving. MWH Global ging de uitdaging aan.
GROTE OCEAAN
GATÚNMEER
26 m/85 ft
ATLANTISCHE OCEAAN
HET PROJECT
Bestaanden kanalen uitbreiden:
21,3 m/70 ft verbreden
5,4 m/18 ft verdiepen
121 m/400 ft verlengen
Een nieuw kanaal maken, met drie nieuwe sluiskamers aan elke kant
Het maximale werkingsniveau van het Gatúnmeer verhogen, de primaire waterbron voor de sluizen
Hoeveel ingenieurs zijn er nodig om een kanaal aan te passen? Meer dan 400, die allemaal onder druk staan om de bouw op schema te houden.
MEER DAN 400
INGENIEURS WERKEN AAN HET PROJECT
BIJNA 100 MILJOEN
KUBIEKE METER AARDE UITGEGRAVEN
8-10 VERDIEPINGEN
HOOGTE VAN ELKE SLUIS
18 METER
DIEPTE VAN DE KANALEN
"De moeilijkste uitdaging was voldoen aan de hoge vereisten voor de ontwerpprestaties. Dit is het Panamakanaal. We konden het ons niet veroorloven fouten te maken. En de klok tikte."
— Mike Newbery, projectleider, MWH Global
EEN DUURZAMERE TOEKOMST
Kan een project dat zo grootschalig is, ook minimalistisch zijn?
Dat moest wel. Het Gatúnmeer helpt niet alleen de sluizen te bedienen, maar het is bovendien een belangrijke bron van drinkwater voor Panama. Omdat er zoveel zoet water wordt gebruikt door het kanaal, moest MWH Global een manier vinden om de doorgang uit te breiden, wat aanzienlijk meer water zou vereisen, en dit allemaal door aanzienlijk... minder water te gebruiken.
Hoe hebben ze dit gedaan?
Door drie nieuwe bassins voor wateropslag (de grootste ter wereld) te plaatsen kan MWH Global:
EEN WERELD
VAN VERSCHIL
Toen het Panamakanaal voor het eerst werd gebouwd, betekende dit een grote verandering voor de handelswereld. Dankzij MWH Global zal dit opnieuw het geval zijn.