BEHEER

Overgang naar een abonnement voor benoemde gebruikers


Beheerders kunnen deze stappen volgen om van een abonnement voor meerdere gebruikers over te stappen op een abonnement voor één gebruiker.

Stappen om over te stappen op uw abonnement voor benoemde gebruikers.

 

Hieronder ziet u hoe u van een abonnement voor meerdere gebruikers kunt overstappen op een abonnement voor één gebruiker (benoemde gebruiker).

  1. Voeg gebruikers toe. Gebruikers beheren in een Autodesk-account

  2. Wijs gebruikers toe aan uw abonnement. Zie Gebruikers aan producten toewijzen.

  3. Werk uw licentietype bij in een abonnement voor benoemde gebruikers. Zie Uw netwerklicentie bijwerken naar een benoemde gebruikerslicentie.

  4. Stel uw gebruikers op de hoogte van het nieuwe aanmeldingsproces. Zie Uw software uitvoeren.

Hoewel het niet nodig is om uw nieuwe abonnement voor benoemde gebruikers in gebruik te nemen, dient u uw licentieservers uit bedrijf te nemen om ervoor te zorgen dat gebruikers geen toegang meer kunnen krijgen tot netwerklicenties. Raadpleeg De netwerklicentiebeheer verwijderen in Windows.

De volgende video bevat meer informatie over hoe u kunt overstappen op benoemde gebruikers en over de vereisten om in aanmerking te komen voor de overstap.

Video: vier stappen om over te stappen op een benoemde gebruiker

Gebruikers instructies geven om hun eigen desktopapparaat bij te werken

Uw gebruikers kunnen van het licentietype overschakelen op één gebruiker (benoemde gebruiker) voor producten die op hun apparaten zijn geïnstalleerd. Deel deze stappen met uw gebruikers om het licentietype van reeds geïnstalleerde producten te wijzigen.

 

2020 en latere versies

 

Hieronder wordt uitgelegd hoe u uw licentietype opnieuw kunt instellen met behulp van de License Manager. Als uw testversie is verlopen, klikt u onderaan het venster Verlopen testversie op Hebt u al een licentie.

  1. Start uw software. 

  2. Klik in de titelbalk op uw account > Licentie beheren. 

    Nota : Als u uw rekening in de titelbar niet ziet, klik Hulp > over > leiden Vergunning.

  3. Selecteer in het venster License Manager het type licentie beheren. Het laat Begonnen scherm worden verschijnt.
  4. Selecteer één gebruiker.

Als het venster Aan de slag niet wordt weergegeven of de software niet wordt geopend, raadpleegt u de handleiding voor de Autodesk Licensing Installer Helper.

 

2017-, 2018- en 2019-versies

  1. Klik in de titelbalk op uw account > Licentie beheren. 

  2. Selecteer Licenties beheren.

  3. Selecteer Change License Type in het venster License Manager. Laat de Begonnen het schermvertoningen van het scherm krijgen. 

    • Als het venster Aan de slag wordt weergegeven, selecteert u één gebruiker.

 

Als het venster Aan de slag niet wordt weergegeven of de software niet wordt geopend, raadpleegt u Een licentie voor Autodesk-software wijzigen of opnieuw instellen voor de versies Autodesk 2019, 2018 en 2017.


Gebruik de ondersteuningstool voor Autodesk-licenties om alle desktopapparaten bij te werken

Beheerders werken alle apparaten voor alle gebruikers bij met de geautomatiseerde tool waarmee het licentietype voor 2017 en nieuwere producten wordt gewijzigd. Om het hulpmiddel in werking te stellen, moeten de gebruikers met het netwerk van uw organisatie kunnen verbinden. U kunt de licentie op drie manieren bijwerken:

  • Licentieproducten weergeven: hiermee wordt een lijst weergegeven met gelicentieerde producten die op een bureaublad zijn geïnstalleerd, met de productsleutel en -versie. De productcode en versie voor AutoCAD 2020 is bijvoorbeeld 001L1_2020.0.0.F.

  • Globale licentiewijziging: hiermee wordt het licentietype voor alle producten die op een systeem zijn geïnstalleerd, gewijzigd in een abonnement voor benoemde gebruikers.

  • Herstellen per product: hiermee wordt het licentietype voor een product op basis van de productsleutel naar een abonnement voor benoemde gebruikers gewijzigd. 

Deze tool kan worden gebruikt op Windows, Mac en Linux en kan handmatig worden uitgevoerd op elke computer of worden geïmplementeerd via een softwareimplementatietool zoals Microsoft System Center.

 

2017 en latere versies (2020 en later voor Maya, MotionBuilder en Mudbox)

 

Gebruikers kunnen hun producten blijven gebruiken terwijl de tool actief is, maar moeten hun producten opnieuw opstarten en inloggen wanneer de update is voltooid.

De Autodesk Desktop Licensing Service moet worden geïnstalleerd en uitgevoerd om het hulpprogramma Autodesk Licensing Support te kunnen gebruiken. Het gebruik van deze tool wordt geregeld door de Gebruiksvoorwaarden van Autodesk.

  1. Download en extraheer de Autodesk-tool voor zelfondersteuning (AdskLicensingSupportTool.exe) hier: Hulpprogramma voor licentieondersteuning.
  2. Open een opdrachtprompt of een terminalvenster en doe het volgende, afhankelijk van uw besturingssysteem.

    Windows

    • Druk op Windows+R om het venster Uitvoeren te openen.
    • Typ cmd en druk op Ctrl+Shift+Enter om de opdrachtprompt als beheerder te openen.
    • Navigeer naar de map met ondersteunende tools, bijvoorbeeld cd c:\Autodesk\Scripts

    macOS

    • Druk op Command+Space om de zoekbalk te openen.
    • Typ Terminal. Druk op Enter wanneer Terminal.app wordt weergegeven.
    • Typ cd ~/Downloads/AdskLicensingSupportTool

    Linux

    • Open een terminalvenster en navigeer naar de directory met het ondersteuningshulpmiddel, bijvoorbeeld cd ~/Downloads/AdskLicensingSupportTool

  3. Voer het gereedschap uit en controleer de versie

    Windows

    • AdskLicensingSupportTool.exe -v

    macOS

    • sudo ./AdskLicensingSupportTool.app/Contents/MacOS/AdskLicensingSupportTool -v

    Linux

    • sudo ./AdskLicensingSupportTool -v

  4. De licentiemethode opnieuw instellen. Alle onderstaande voorbeelden zijn voor Windows, maar de switches zijn hetzelfde voor alle platforms.
    • Als u geïnstalleerde Autodesk-producten wilt weergeven die zijn geregistreerd met een Autodesk-desktoplicentie, voert u AdskLicensingSupportTool.exe -i in
    • Als u de licentiemethode wilt wijzigen in een benoemde gebruiker voor een product, voert u AdskLicensingSupportTool.exe -r product_key:USER in. De product_key kan één productsleutel zijn, een door komma's gescheiden lijst met productsleutels of het trefwoord ALL. Raadpleeg Productcodes opzoeken voor productsleutels. Minstens één productsleutel, of het sleutelwoord ALL, moet worden gespecificeerd. Opmerking: Als de licentiemethode (USER) niet is opgegeven, wordt NONE gebruikt. Voor oudere producten opent GEEN het venster "Aan de slag" wanneer u het product start.
    • Als u alle producten wilt instellen op de licentiemethode voor GEBRUIKERS, typt u AdskLicensingSupportTool -r ALL:USER
    • Als u de productcode 829N1 (Revit 2022) wilt instellen op de licentiemethode voor USER, typt u AdskLicensingSupportTool -r 829N1:USER
    • Als u de productsleutels 128L1, 426I1 en 829L1 wilt instellen op de licentiemethode voor GEBRUIKERS, typt u AdskLicensingSupportTool -r 128L1,426I1,829L1:USER
    • Als u alle producten wilt instellen op de licentiemethode voor GEBRUIKERS, typt u AdskLicensingSupportTool -r ALL:USER
    • Als u de licentiemethode voor alle producten wilt wissen, typt u AdskLicensingSupportTool -r ALL
    • Om de licentiemethode voor productsleutel 128L1 (ingesteld op None) te wissen, voert u AdskLicensingSupportTool -r 128L1 in
    • Als u de licentiemethode (ingesteld op None) voor de productsleutels 128L1, 426I1 en 829L1 wilt wissen, typt u AdskLicensingSupportTool -r 128L1,426I1,829L1
  5. (optioneel) Om ervoor te zorgen dat gebruikers zich kunnen aanmelden, controleert u of de vereiste licentieservices toegankelijk zijn.

Wanneer u de licentiemethode herstelt voor een of meer producten, controleert de tool op de productsleutel. Als deze niet wordt gevonden, ziet u dat een productcode ongeldig of niet geregistreerd bericht is, maar dat andere opgegeven producten wel zijn gewijzigd. De tool herstelt Autodesk bètaproducten niet.


Hulp nodig?

Vertel ons over uw probleem en vind de beste ondersteuningsoptie.