ACCOUNTBEHEER VOOR BEHEERDERS

Gebruikers toevoegen en verwijderen


Beheerders kunnen gebruikers toevoegen aan en verwijderen uit teams. Een team is de centrale plek waar beheerders gebruikers, opdrachten en instellingen kunnen beheren. Het team bevat gebruikers die via Autodesk-account zijn toegevoegd, gastgebruikers en gebruikers die werken in samenwerkingstools in de cloud van Autodesk. Zie Teams beheren voor meer informatie over teams.

 

Om gebruikers toegang te geven tot producten en diensten van Autodesk kan een beheerder:

  • Gebruikers individueel uitnodigen of tegelijkertijd importeren via Autodesk-account. Als gebruikers geen bestaande Autodesk-account hebben, ontvangen ze een bevestigingsmail met een link om een account te maken met een eigen e-mailadres en wachtwoord.
  • Voeg ze automatisch toe met just-in-time-inrichting (JIT) met eenmalige aanmelding (SSO). Met JIT-inrichting worden automatisch accounts voor nieuwe gebruikers gemaakt en toegevoegd aan uw team wanneer gebruikers zich voor de eerste keer bij Autodesk aanmelden met SSO. Ga voor meer informatie naar Hoe werkt JIT-inrichting?
  • Voeg ze toe via directorysynchronisatie. Met directorysynchronisatie kunt u gebruikersgroepen toevoegen aan het directory van uw organisatie dat automatisch gesynchroniseerd kan worden met uw team in Autodesk-account. Hierdoor kunnen nieuwe gebruikers zich aansluiten bij uw team zonder dat ze zich hoeven aan te melden of een account aan hoeven te maken. Zie voor meer informatie Actieve directorysynchronisatie begrijpen (Engels).
  • Voeg ze toe via hubs. Met een hub kunt u leden en hun machtigingen beheren, zodat uw team veilig gegevens kan opslaan en delen, en overal kan samenwerken aan projecten via Autodesk samenwerkingsproducten (op dit moment zijn dat BIM/ACC, Flow Production Tracking, Forma en Fusion).

Gebruikers toevoegen en verwijderen in Autodesk-account

Voor deze processen meldt u zich eerst aan bij uw Autodesk-account op manage.autodesk.com.

 

Opmerking: gebruik de volgende procedures niet om nieuwe abonnementen te maken of bestaande abonnementen te annuleren. Ga hiervoor naar Seats toevoegen of verminderen. Neem contact op met ondersteuning om een recentelijk afgesloten abonnement te retourneren.


Om gebruikers individueel toe te voegen

  1. Selecteer Gebruikersbeheer > Op gebruiker in het navigatiemenu.
  2. Selecteer een team waaraan u gebruikers wilt toevoegen en klik op 'Gebruikers Uitnodigen'.
  3. Voer de voor- en achternaam en het e-mailadres van de gebruiker in.
  4. Klik op Uitnodiging verzenden.
    Gebruikers met een bestaande Autodesk-account verschijnen met de status 'Geverifieerd' in uw team.

     

    Gebruikers zonder een bestaande account verschijnen met de status 'Uitgenodigd voor uw team' en krijgen een e-mailuitnodiging voor het aanmaken van een account. Uitgenodigde gebruikers hebben zeven dagen de tijd om hun account aan te maken via de link die ze in hun e-mailuitnodiging hebben ontvangen.
  5.  

  6. De installatie-informatie die 30 dagen nadat een abonnement ingaat tevoorschijn komt, laat gebruikers zien die hun accounts nog niet hebben geverifieerd. Na 30 dagen kunt u navigeren naar 'Gebruikersbeheer > Op gebruiker' om te bekijken of een gebruikersaccount de status 'Geverifieerd' of 'Uitgenodigd' heeft.
  7. Als de periode van zeven dagen verloopt voordat een gebruiker zijn/haar account heeft geverifieerd, controleer dan of het e-mailadres correct is en stuur de uitnodiging opnieuw.
    • Ga naar Gebruikersbeheer > Op gebruiker
    • Selecteer de gebruiker en klik op 'Uitnodiging opnieuw verzenden'.

Opmerking: Als u een Premium-plan met eenmalige aanmelding (SSO) hebt, kunnen gebruikers automatisch worden toegevoegd.


Een lijst met gebruikers importeren

  1. Bereid een csv-bestand voor met maximaal 5000 gebruikers die u wilt importeren.
    1. Geef voor elke gebruiker één rij op.
    2. Geef drie kolommen op: Voornaam, Achternaam en E-mailadres.
      Opmerking: Gebruikers die al aanwezig zijn in uw team, worden genegeerd.
  2. Selecteer Gebruikersbeheer > Op gebruiker in het navigatiemenu.
  3. Selecteer een team waaraan u gebruikers wilt toevoegen en klik op 'Gebruikers Uitnodigen'.
    Opmerking: Als u klassiek gebruikersbeheer gebruikt, raadpleegt u Gebruikers toevoegen in klassiek gebruikersbeheer.
  4. Selecteer het tabblad Importeren en klik op CSV-bestand uploaden. U kunt verder werken terwijl het bestand wordt geüpload. U krijgt een melding te zien wanneer de import is voltooid.

Gebruikers individueel verwijderen

Primaire, secundaire en SSO-beheerders kunnen gebruikers verwijderen uit het Autodesk-account. Als u een gebruiker verwijdert, wordt diens toegang tot producten en diensten verwijderd, maar niet het persoonlijke Autodesk-account.
 

Vanuit Gebruikersbeheer:

  1. Selecteer Gebruikersbeheer > Op gebruiker (u ziet Gebruikersbeheer alleen als u een beheerder bent).
  2. Selecteer een gebruiker.
  3. Klik op het pictogram 'Gebruiker Verwijderen' (het prullenbakicoontje bij de contactgegevens van de gebruiker).
  4. Klik in het bevestigingsvenster op Gebruiker verwijderen.

Opmerking: Primaire beheerders kunnen niet worden verwijderd, tenzij hun beheerdersrechten worden verwijderd. Alle beheerders kunnen andere secundaire en SSO-beheerders verwijderen.


Gebruikers bulksgewijs verwijderen

  1. Meld u aan bij uw account op manage.autodesk.com en klik op Gebruikersbeheer > Op gebruiker.
  2. Klik op het selectievakje om een of meer gebruikers te selecteren. Er wordt een banner weergegeven waarin staat hoeveel gebruikers u hebt geselecteerd.
  3. Klik op Uit team verwijderen.
  4. Klik in het bevestigingsvenster op Verwijderen.

Opmerking : U kunt geen primaire beheerders of gebruikers verwijderen die vanuit directorysynchronisatie zijn toegevoegd (Premium-abonnement).


Toegang tot samenwerkingssites in de cloud verwijderen

Voor sommige samenwerkingsproducten moet u mogelijk aanvullende stappen nemen om de toegang tot uw samenwerkingssites en projectgegevens uit te schakelen.

 

In de volgende tabel wordt de toegang tot de site beschreven nadat een gebruiker is verwijderd uit het Autodesk-team.

Product Gebruiker uitgeschakeld Gebruikerstoegang
Autodesk Construction Cloud (ACC) Nee Blijft actief
BIM 360 Nee Blijft actief
Fusion Ja Inactief, geen toegang tot sitegegevens
Info360 Nee Blijft actief
Flow Production Tracking Ja Inactief, geen toegang tot sitegegevens
Forma Ja Inactief, Geen toegang tot sitegegevens.
Tandem Nee Blijft actief
Upchain Nee Blijft actief

Als een verwijderde gebruiker actief blijft, neemt u contact op met uw beheerder van de samenwerkingslocatie om de gebruiker van uw site uit te schakelen of te verwijderen.

 

Raadpleeg de Help van uw samenwerkingsproduct voor instructies over het beheren van gebruikerstoegang. Raadpleeg Accountleden beheren om de ledenstatus in BIM 360 of ACC te beheren.


Hulp nodig? Vraag het aan de Autodesk-assistent!

De assistent kan je helpen om antwoorden te krijgen of contact op te nemen met een medewerker.


Welk ondersteuningsniveau hebt u?

De verschillende abonnementen bieden verschillende categorieën ondersteuning. Kom erachter wat het ondersteuningsniveau voor uw abonnement is.

Ondersteuningsniveaus bekijken