BEHEER

Gebruikers toevoegen en verwijderen


Beheerders kunnen gebruikers toevoegen aan en verwijderen uit hun Autodesk-account. Om gebruikers toegang te geven tot Autodesk-producten en -services, kunt u ze afzonderlijk uitnodigen of bulksgewijs importeren. Uitgenodigde gebruikers ontvangen een bevestigingsmail met een link om een account aan te maken met hun eigen e-mailadres en wachtwoord. In hun account kunnen ze producten downloaden en toegang krijgen tot ondersteuning, hoewel klanten met Premium- en Enterprise-plannen de toegang tot beheerders kunnen beperken.

 

Opmerking: Als u een netwerklicentie (voor meerdere gebruikers) hebt, worden de gebruikers het product niet in hun Autodesk-account weergegeven.

 

Als u een Premium- of Enterprise-plan met SSO (Single Sign-On) hebt, kunnen gebruikers automatisch worden toegevoegd. Zodra SSO voor uw domein is ingeschakeld, heeft elke gebruiker die zonder een bestaand Autodesk-account op uw domein kan worden geverifieerd, een account gemaakt en toegevoegd aan de Autodesk-tenant van het bedrijf.

 

Voor elk van de volgende procedures meldt u zich eerst aan bij uw Autodesk-account op manage.autodesk.com.


Individuele gebruikers toevoegen

  1. Selecteer Gebruikersbeheer > Door gebruiker in het navigatiemenu.
  2. Klik op Gebruikers uitnodigen. Als uw gebruikers zijn georganiseerd door team, selecteert u het juiste team in de vervolgkeuzelijst.
  3. Voer de voor- en achternaam en het e-mailadres van de gebruiker in.
  4. Klik op Uitnodigen verzenden.
    De de rekeningsstatus van een gebruiker zal in afwachting zijn tot zij de uitnodiging goedkeuren. Ze hebben pas toegang tot producten of services als u ze toewijst. Als een gebruiker niet binnen zeven dagen accepteert, stuurt u de uitnodiging opnieuw door.

Opmerking: Als u een Premium-plan met eenmalige aanmelding hebt, kunnen gebruikers automatisch worden toegevoegd.


Een lijst met gebruikers importeren

  1. Bereid een CSV-bestand voor met maximaal 5.000 gebruikers die u wilt importeren.
    1. Geef voor elke gebruiker één rij op.
    2. Geef drie kolommen op: Voornaam, Achternaam en E-mailadres.
      Opmerking: Gebruikers die al in uw team bestaan, worden genegeerd.
  2. Selecteer Gebruikersbeheer > Door gebruiker in het navigatiemenu.
  3. Klik op Gebruikers uitnodigen. Als uw gebruikers op team zijn georganiseerd, selecteert u een gebruiker in de vervolgkeuzelijst.
    Opmerking: als u klassiek gebruikersbeheer gebruikt, raadpleegt u Gebruikers toevoegen aan klassiek gebruikersbeheer.
  4. Selecteer het tabblad Import en klik op Upload CSV File. U kunt verder werken terwijl het bestand wordt geüpload. Er wordt een melding weergegeven wanneer de import is voltooid.

Opmerking: Toegewezen gebruikers met bulksgewijs ontvangen geen e-mails met nieuwe toewijzingen.


Gebruikers verwijderen

Primaire, secundaire en SSO-beheerders kunnen gebruikers verwijderen uit het Autodesk-account. Het schrappen van een gebruiker verwijdert hun toegang tot producten en de diensten, maar het schrapt hun persoonlijke Rekening van Autodesk niet.

  1. Selecteer Gebruikersbeheer > Op gebruiker (u ziet alleen Gebruikersbeheer als u een beheerder bent).
  2. Selecteer een gebruiker.
  3. Klik op het pictogram Gebruiker verwijderen (aan de hand van de contactgegevens van de gebruiker).
  4. Klik in het bevestigingsvenster op Gebruiker verwijderen.

Opmerking: Primaire beheerders kunnen niet worden verwijderd, tenzij hun beheerdersrechten worden verwijderd. Alle beheerders kunnen andere secundaire en SSO-beheerders verwijderen.


Gebruikers bulksgewijs verwijderen

Vanaf november 2022 kunt u meer dan één gebruiker selecteren die u uit uw team wilt verwijderen.

 

U kunt geen primaire beheerders of gebruikers verwijderen die vanuit een directorysynchronisatie zijn toegevoegd (Premium-abonnement). Verwijderde gebruikers hebben dan geen toegang meer tot de producten die door dit team zijn toegewezen.

  1. Meld u aan bij uw account op manage.autodesk.com en klik op Gebruikersbeheer > Op gebruiker.
  2. Klik op het selectievakje om een of meer gebruikers te selecteren. Er wordt een banner weergegeven waarin staat hoeveel gebruikers u hebt geselecteerd.
  3. Klik op Uit team verwijderen.
  4. Klik in het bevestigingsvenster op Verwijderen.

Opmerking: op dit moment is de enige beschikbare bulkactie het verwijderen van gebruikers.


Toegang tot cloudsamenwerkingssites verwijderen

Voor samenwerkingsproducten moet u mogelijk aanvullende stappen ondernemen om de toegang tot uw samenwerkingsplaatsen en projectgegevens uit te schakelen.

 

In de volgende tabel wordt de toegang tot de site beschreven nadat een gebruiker is verwijderd.

Product Gebruiker uitgeschakeld Gebruikerstoegang
Autodesk Construction Cloud Nee Blijft actief
BIM 360 Nee Blijft actief
Fusion Team Ja Inactief Kan geen toegang krijgen tot sitegegevens
Info360 Nee Blijft actief
ShotGrid Ja Inactief Kan geen toegang krijgen tot sitegegevens
Spacemaker Nee Blijft actief
Tandem Nee Blijft actief
Upchain Nee Blijft actief

Als een verwijderde gebruiker actief blijft, neemt u contact op met uw beheerder van de samenwerkingslocatie om de gebruiker uit uw site uit te schakelen of te verwijderen.

 

Zie de Help van uw samenwerkingsproduct voor instructies over het beheren van gebruikerstoegang. Raadpleeg Accountdeelnemers beheren om de deelnemersstatus in BIM 360 of ACC te beheren.


Hulp nodig?

Vertel ons over uw probleem en vind de beste ondersteuningsoptie.