BEHEER

Klassiek gebruikersbeheer


Wanneer u zich aanmeldt bij een Autodesk-account, kunt u Classic User Management zien onder User Management. Zo ja, dan hebt u producten die onder het klassieke proces vallen. U kunt ook op gebruiker, product en groep klikken. Als zo, hebt u ook producten die onder het regelmatige proces van het gebruikersbeheer vallen. Hier zijn enkele verschillen tussen de twee:

  • Klassiek gebruikersbeheer:
    • Abonnementen worden meestal via de Autodesk-verkoopafdeling of via een reseller aangeschaft.
    • Wordt beheerd door één contractmanager en één softwarecoördinator. De koper van het abonnement is aanvankelijk aangewezen als contractmanager, maar de rol kan later opnieuw worden toegewezen. De contractmanager wijst een softwarecoördinator toe om gebruikers te helpen beheren.
    • Beheerders wijzen alleen producten toe aan gebruikers.
  • Gebruikersbeheer
    • Beheerd door primaire, secundaire en SSO-beheerders.
    • Beheerders wijzen producten toe op gebruiker, product of groep.

Klassieke beheerdersrollen

Klassieke gebruikersbeheerbeheerders wijzen gebruikers toe aan software en services in uw Autodesk-account. Er zijn twee klassieke rollen voor beheer van gebruikersbeheer, contractmanager en softwarecoördinator:

  • Overeenkomstmanager Wanneer u een nieuwe licentie aanschaft, wordt de contractmanager automatisch toegewezen als de hoofdbeheerder. Er kan slechts één contractmanager zijn, maar een contractmanager kan aan meer dan één overeenkomst worden toegewezen.
    Overeenkomstmanager
    • Ontvangt het bevestigingsbericht
    • Hiermee beheert u overeenkomstverlenging en facturering
    • Wordt aanvankelijk toegewezen aan de softwarecoördinator
    • Kan iemand anders aanwijzen als softwarecoördinator
    • Kan worden gewijzigd (zie rollen van gebruikersbeheer)
  • Softwarecoördinator. De softwarecoördinator is een secundaire beheerder die gebruikers en meldingen met betrekking tot nieuwe releases helpt te beheren. Er kan slechts één softwarecoördinator per overeenkomst zijn, maar een softwarecoördinator kan meer dan één overeenkomst leiden.
    De softwarecoördinator:
    • Wordt toegewezen door de contractmanager
    • Heeft alleen inzicht in gebruikers en producten voor elke toegewezen overeenkomst
    • Ontvangt e-mails over het downloaden van nieuwe versies en updates
    • Kan alleen worden gewijzigd door de contractmanager, die hiervoor contact moet opnemen met de ondersteuning van Autodesk

Gebruikers toevoegen en verwijderen in klassiek gebruikersbeheer

Beheerders kunnen gebruikers toevoegen aan en verwijderen uit hun Autodesk-account. Om gebruikers toegang te geven tot Autodesk-producten en -services, kunt u ze afzonderlijk uitnodigen of bulksgewijs importeren. Uitgenodigde gebruikers ontvangen een bevestigingsmail met een link om een account aan te maken met hun eigen e-mailadres en wachtwoord. Via hun account kunnen ze producten downloaden en toegang krijgen tot ondersteuning.

 

De procedures voor het toevoegen en verwijderen van gebruikers zijn anders voor klassiek gebruikersbeheer dan voor gebruikersbeheer. Als u geen klassieke gebruikersbeheer gebruikt, zie gebruikers toevoegen en verwijderen.

 

Voor elk van de volgende procedures meldt u zich eerst aan bij uw Autodesk-account op manage.autodesk.com.

Individuele gebruikers toevoegen

  1. Selecteer Gebruikersbeheer > Klassiek gebruikersbeheer in het navigatiemenu.
  2. Klik op + Toevoegen om het venster Gebruikers toevoegen weer te geven. Voer de voor- en achternaam en het e-mailadres van de gebruiker in.
  3. Selecteer Ik wil nu toegang tot de gebruiker(s) toevoegen.
  4. Klik op Opslaan en doorgaan.
  5. De de rekeningsstatus van een gebruiker zal in afwachting zijn tot zij de uitnodiging goedkeuren. Ze hebben pas toegang tot producten of services als u ze toewijst. Als een gebruiker niet binnen zeven dagen accepteert, stuurt u de uitnodiging opnieuw door.

Een lijst met gebruikers importeren

  1. Selecteer Gebruikersbeheer > Klassiek gebruikersbeheer in het navigatiemenu.
  2. Klik op Bulktoevoegen.
  3. Selecteer "Ik wil nu toegang tot de gebruiker(s) toevoegen."
  4. Klik op Opslaan en doorgaan.

Gebruikers verwijderen

Alleen beheerders kunnen gebruikers verwijderen uit hun Autodesk-account. Het schrappen van een gebruiker verwijdert hun toegang tot producten en de diensten, maar het schrapt hun persoonlijke Rekening van Autodesk niet.

  1. Selecteer Gebruikersbeheer > Klassiek gebruikersbeheer in het navigatiemenu.
  2. Zoek een gebruiker en hef de selectie ervan op.
  3. Klik op Remove om te bevestigen.

Opmerking: Contractmanagers en softwarecoördinatoren kunnen pas worden verwijderd als hun rollen zijn toegewezen aan een andere gebruiker.


Wijs en verwijder de toewijzing van producten en services toe in klassiek gebruikersbeheer

In het klassieke gebruikersbeheer beheren alleen contractmanagers en softwarecoördinatoren de toegang tot producten, services en ondersteuningsvoordelen. De opties zijn afhankelijk van uw product. Raadpleeg dus uw documentatie voor een lijst met beschikbare services.

 

Op het moment van de aankoop van het product wordt standaard een contractmanager toegewezen. Als de contractmanager het product niet zal gebruiken, verwijder hun taak om de plaats van een andere gebruiker ter beschikking te stellen.

 

Opmerking: als u geen Classic-gebruikersbeheer gebruikt, raadpleegt u Producttoegang toewijzen.

 

Voor elk van de volgende procedures meldt u zich eerst aan bij uw Autodesk-account op manage.autodesk.com.

Cloudproducten en -services

U kunt maximaal drie gebruikers toewijzen aan cloudservices die bij uw abonnement zijn inbegrepen.

  1. Selecteer Gebruikersbeheer > Klassiek gebruikersbeheer in het navigatiemenu.
  2. Voer een van de volgende handelingen uit, afhankelijk van of u producten en services toewijst aan één of meerdere gebruikers:
    • Eén gebruiker—Klik op de link Toegang bewerken rechts van de gebruikersnaam.
    • Meerdere gebruikers—Klik op het selectievakje op hun naam en selecteer Toegang bewerken in het menu Acties.
  3. Klik op het tabblad Producten en services en de pijl naast een contract om individuele services te selecteren.
  4. Selecteer de individuele diensten of de klik wijst allen bij de bovenkant toe.
  5. Klik op Opslaan als u klaar bent.

Toewijzing van producten en services ongedaan maken

  1. Selecteer Gebruikersbeheer > Klassiek gebruikersbeheer.
  2. Klik op de link Toegang bewerken rechts van de gebruikersnaam.
  3. Klik op het tabblad Producten en services en de pijl naast een contract om individuele services te selecteren.
  4. Schakel de optie Toewijzen rechts uit en klik op Opslaan.

Ondersteuningsvoordelen toewijzen

U kunt maximaal zes gebruikers toegang verlenen tot ondersteuningsvoordelen (e-mail en chat) voor elke aangeschafte licentie.

  1. Selecteer Gebruikersbeheer > Klassiek gebruikersbeheer.
  2. Selecteer het tabblad Voordelen en de pijl naast een contract om de beschikbare ondersteuningsvoordelen weer te geven.
  3. Voer een van de volgende handelingen uit, afhankelijk van of u webondersteuning toewijst aan één of meerdere gebruikers:
    • Als u de ondersteuningsvoordelen wilt toewijzen aan één gebruiker, klikt u op de link Toegang bewerken rechts van de gebruikersnaam.
    • Als u ondersteuningsvoordelen wilt toewijzen aan meerdere gebruikers, schakelt u het selectievakje in op hun naam en klikt u op Toegang bewerken in het menu Acties.
  4. Selecteer individuele services of wijs alles toe.
  5. Klik op Opslaan.

Supportvoordelen verwijderen

  1. Selecteer Gebruikersbeheer > Klassiek gebruikersbeheer.
  2. Selecteer het tabblad Voordelen en de pijl naast een contract om de beschikbare ondersteuningsvoordelen weer te geven.
  3. Schakel het selectievakje voor individuele services uit.
  4. Klik op Opslaan.

Hulp nodig?

Vertel ons over uw probleem en vind de beste ondersteuningsoptie.