BEHEER

Beheerdersrollen voor gebruikersbeheer


Beheerders wijzen gebruikers toe aan producten en services in uw Autodesk-account. Gebruikersbeheer omvat drie typen beheerders:

  • Primaire beheerder (standaard de contractmanager)
  • Secundaire beheerder
  • Eenmalige aanmelding (SSO)

Secundaire beheerders kunnen worden toegewezen door de primaire beheerder, een SSO-beheerder of een andere secundaire beheerder. Secundaire beheerders helpen gebruikers en hun toegang tot producten en services te beheren. Er kunnen meerdere secundaire beheerders zijn, maar slechts één primaire beheerder.

 

Opmerking: Als uw gebruikers worden beheerd in klassiek gebruikersbeheer, worden uw beheerders contractmanagers en softwarecoördinators genoemd.

 

Voor elk van de volgende procedures meldt u zich eerst aan bij uw Autodesk-account op manage.autodesk.com.


Hoofdbeheerder

Er kan slechts één primaire beheerder per team zijn, maar dezelfde persoon kan de primaire beheerder voor meer dan één team zijn. De contractmanager - de aanvankelijke koper - wordt primair admin door gebrek.

Primaire beheerdersrollen

  • Beheer gebruikers en hun toegang tot producten
  • Wijs secundaire beheerders, SSO-beheerders toe en wijzig de primaire beheerder
  • Facturering en verlengingen beheren als deze ook de contractmanager zijn
  • Beheer de configuratie voor eenmalige aanmelding
  • Fungeren als het belangrijkste aanspreekpunt voor Autodesk

De primaire beheerder wijzigen

 

Wanneer u de primaire beheerder wijzigt, wordt de voormalige primaire beheerder gewijzigd in een secundaire beheerder.

  1. Ga naar Gebruikersbeheer > Op gebruiker.
  2. Selecteer de secundaire beheerder die u als nieuwe primaire beheerder wilt aanwijzen (alleen een secundaire beheerder kan een primaire beheerder worden).
  3. Klik op Rol wijzigen.
  4. Selecteer Primaire beheerder en klik op Opslaan.
  5. Klik op Primaire beheerder opnieuw toewijzen om de wijziging te bevestigen.

Het wijzigen van de primaire beheerder verandert niets aan de eigenaar van het abonnement (de persoon die betalingen en verlengingen beheert en alle abonnementse-mails, herinneringen voor verlengingen en facturen ontvangt). Voor online aankopen kunt u de eigenaar van het abonnement alleen wijzigen door het huidige abonnement te annuleren en een nieuw abonnement te starten.

De contractmanager wijzigen

 

Voor aankopen door resellers kunt u de toegewezen contractmanager wijzigen. Alleen de huidige contractmanager kan een nieuwe persoon overdragen naar de rol van contractmanager. Hiervoor gebruikt de huidige contractmanager het volgende interactieve formulier.


Secundaire beheerder

Secundaire beheerders worden toegewezen door de primaire beheerder, een SSO-beheerder of een andere secundaire beheerder. Omdat secundaire beheerders zijn toegewezen door een team, hebben ze inzicht in alle gebruikers en producten van dat team. Er kunnen veelvoudige secundaire beheerders op een team zijn.

Secundaire beheerdersrollen

  • Beheer gebruikers en hun toegang tot producten
  • Aanvullende secundaire beheerders toewijzen en de primaire beheerder wijzigen
  • Facturering en verlenging beheren als deze ook een contractmanager zijn
  • Rapporten over het productgebruik weergeven en exporteren voor alle teams van gebruikers en abonnementen

Een secundaire beheerder toewijzen

  1. Ga naar Gebruikersbeheer > Op gebruiker.
  2. Klik op de naam van de gebruiker die u als secundaire beheerder wilt aanwijzen.
  3. Klik op Rol wijzigen.
  4. Selecteer Secundaire beheerder en klik op Opslaan.

SSO-beheerder

Net als primaire beheerders kunnen SSO-beheerders de configuratie van SSO's (Single sign-on) beheren. U kunt veelvoudige beheerders SSO hebben. Met SSO hoeven gebruikers slechts één wachtwoord te onthouden om toegang te krijgen tot uw netwerkbronnen en Autodesk-producten en -services. Zonder eenmalige aanmelding moet elke gebruiker zich aanmelden met een unieke Autodesk-id en een uniek wachtwoord.

 

Opmerking: SSO is momenteel alleen beschikbaar voor Premium- en Enterprise-plannen.

SSO-beheerdersrollen

  • Beheer gebruikers en hun toegang tot producten
  • Aanvullende secundaire beheerders toewijzen en de primaire beheerder wijzigen
  • Facturering en vernieuwing beheren
  • Rapporten over het productgebruik voor alle gebruikersgroepen en abonnementen weergeven en exporteren

Een SSO-beheerder toewijzen

  1. Ga naar Gebruikersbeheer > Op gebruiker.
  2. Klik op de naam van de gebruiker die u als SSO-beheerder wilt aanwijzen.
  3. Klik op Rol wijzigen.
  4. Selecteer SSO Admin en klik op Save.

Hulp nodig?

Vertel ons over uw probleem en vind de beste ondersteuningsoptie.